Müşterilerinize e-Fatura kesin, iş ortaklarınızdan e-Fatura alın ve tüm süreci her an her yerden yönetin.

VEDOP, vergi işlemlerinin dijitalleşmesi amacıyla geliştirilen ve vergi süreçlerinin dijital kanallarla yönetilmesini sağlayan bir sistemdir. Çoğunlukla beyanname sorgulamaları için başvurulan VEDOP sisteminde çeşitli vergi ve gümrük işlemleri hem uzaktan hem de hızlı bir şekilde yapılabilir. Kişi ve kurumlar için dijital vergi yönetimini mümkün kılan Vergi Daireleri Otomasyon Projesi, süreçleri kolaylaştırması ve hızlandırması sebebiyle vergi daireleri tarafından da kullanılır.
VEDOP’un Sağladığı Avantajlar Nelerdir?
VEDOP, avantajları bulunan bir sistem olarak mükellefler ve vergi daireleri tarafından sık sık kullanılır. Bu doğrultuda “VEDOP avantajları nelerdir?” sorusuna şu cevaplar verilebilir:
- Vergi dairelerinde yapılması gereken işlemler bilgisayar, tablet ve telefon gibi cihazlardan yapılabilir.
- İşlemlerin online olmasından dolayı zaman ve mekan kısıtı yoktur, 7/24 işlem yapılabilir.
- Vergi dairesine gitmek ve orada sıra beklemek gibi zorluklar olmadığı için zamandan tasarruf edilebilir.
- Vergi ve beyanname işlemleri çok daha hızlı, kolay ve verimli bir şekilde tamamlanabilir.
- İş yükü azalan vergi dairesi çalışanları, daha kısa sürede daha fazla işlem gerçekleştirebilir.
- Vergi dairelerindeki yoğunluk ve kuyrukların azaltılması sağlanabilir.
VEDOP Üzerinden Hangi İşlemler Yapılabilir?
Vergi otomasyon sistemleri, genellikle birçok farklı sistemi birleştiren uygulamalardır. Bu da sistemin daha fazla işlem çeşidine sahip olmasını sağlar. Otomasyon sistemi üzerinden yapılabilen başlıca VEDOP işlemleri ise şu şekildedir:
- Vergi borcu ödeme
- Beyanname sorgulama
- Gümrük beyannamesi kontrolü
- Gümrük giriş ve çıkış beyannamesi işlemleri
- e-Ticaret gümrük beyannamesi işlemleri
- İthalat ve ihracat süreçlerine dair bilgi edinme
- Gümrük işlemi kapama ve belgelendirme
- Azo durumu kontrolü
- Tahakkuk bilgisi sorgulama
- Gelir beyanı işlemleri
- Kişisel ve kurumsal mükellefiyet bilgileri sorgulama
- Mükellefiyet ve borç durum bilgisi yazısı alma
- e-Vergi levhası alma
- Vergi kimlik numarası sorgulama
- e-Belge sorgulama ve doğrulama
Kimler VEDOP Sistemini Kullanabilir?
Vergi otomasyon sistemi VEDOP, mükellefiyeti bulunan tüm kişi ve kurumlar tarafından kullanılabilir. Bireysel kullanıcılar temel vergi süreçlerini Dijital Vergi Dairesi üzerinden yönettikleri için VEDOP daha çok şirketler tarafından tercih edilir. Bununla birlikte dış ticaret ile uğraşan ve sıkça gümrük işlemleri yapan firmalar için kullanışlı bir sistemdir. e-Ticaret firmalarını da VEDOP kullananlar arasında gösterebiliriz.
VEDOP Bilgileri Nereden ve Nasıl Alınır?
Vergi Daireleri Otomasyon Projesi sistemini kullanmak için öncelikle yapılacak işleme dair bilgilere sahip olunmalıdır. Söz konusu bilgilerden bazılarına beyanname numarası, vergi numarası ve kimlik bilgileri gibi örnekler verilebilir. Bu bilgilere de ilgili belgeler üzerinden erişmek mümkündür.
Bazı işlemlerde VEDOP’a giriş için şifre gerekmez. Şifresiz yapılabilen başlıca işlem beyanname sorgusudur. Fakat tüm işlemlere erişip sistemi verimli kullanabilmek için şifre alınmalıdır.
VEDOP Şifresi Nasıl Alınır?
VEDOP şifre alma işlemleri vergi dairesi tarafından yürütülür. Mükelleflerin, VEDOP şifresi oluşturmak için bağlı bulundukları vergi dairesine başvuru yapmaları gerekir. Vergi dairesi şifre işlemleri genellikle bir dilekçenin doldurulmasıyla tamamlanır ve çok uzun sürmez. Vergi dairesinden alınan şifrenin korunması ise VEDOP güvenlik önlemleri açısından önemlidir. Şifre diğer kişi ve kurumlarla paylaşılmamalıdır.
VEDOP Sorgulama Nasıl Yapılır?
VEDOP sorgulaması Ticaret Bakanlığının resmi web sitesi üzerinden gerçekleştirilir. VEDOP sistemine giriş yapılarak beyanname ve çeşitli belgeler için sorgulama yapılabilir. VEDOP sorgulama adımları ise şu şekildedir:
- Ticaret Bakanlığı “Beyanname Sorgulama” sayfasına girilir.
- Sorgulanacak belge türü “Beyanname” olarak seçilir.
- Beyanname numarası ilgili kutucuğa yazılır.
- Güvenlik kodu ilgili kutucuğa yazılır.
- “Sorgula” butonu ile sorgulama işlemi yapılır.
VEDOP’ta Vergi Borcu Sorgulama Nasıl Yapılır?
Vergi borcu sorgulama işlemleri, VEDOP sisteminin bir parçası olan Dijital Vergi Dairesi üzerinden yapılabilir. Sisteme giriş yapılmasının ardından vergi borcu otomatik olarak hesaplanarak ana sayfada gösterilir. Farklı kalemlerin tutarlarını ayrı ayrı görmek için ise menüde yer alan sorgulama adımları takip edilebilir.
VEDOP ile Ödeme İşlemleri Nasıl Gerçekleştirilir?
VEDOP ile vergi ödeme işlemleri de yine Dijital Vergi Dairesi üzerinden gerçekleştirilir. Bazı kalemlerin ödenebilmesi için sisteme şifre ile giriş yapılması gerekebilir, fakat başlıca kalemler, sistemdeki “Hızlı Ödeme” ekranından ödenebilir. Bu ekrandan VEDOP ile ödeme yapmak için şifreye gerek yoktur. Sadece ödenecek vergi ile ilgili mükellefe ve belgeye dair bilgiler gerekir. Ardından kredi kartı numarası girilerek ödeme tamamlanabilir.
VEDOP ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Sistem ile ilgili genel bilgileri verdiğimize göre şimdi de VEDOP kullanıcı rehberine dair sıkça sorulan sorulara göz atabiliriz.
VEDOP Ne Zaman Başladı?
VEDOP başlangıç tarihi 1998 olup sonraki yıllarda aşamalı olarak geliştirmeler yapıldı. 1998 - 2000 yıllarında VEDOP 1, 2004 - 2006 yılları arasında VEDOP 2, 2007 - 2009 yılları arasında VEDOP 3 ve 2023 yılında VEDOP 4 geliştirildi. Her geliştirmede sisteme yeni özellikler, işlemler ve güvenlik önlemleri eklendi.
VEDOP Kullanımı Ücretli midir?
VEDOP hizmetleri ve bu hizmetlerin kullanımı ücretsizdir. Bu sayede vergi dairesi online işlemleri ücret ödenmeden yapılabilir. Fakat ödeme içeren vergi borcu gibi işlemler için ayrıca ödeme yapılması gerektiği de unutulmamalıdır.
VEDOP Dilekçesi Nedir?
VEDOP dilekçesi, şifre alma ve benzer işlemler için vergi dairelerine verilmesi gereken belgedir. VEDOP dilekçe örneği genellikle vergi dairelerinde bulunur ve başvuru sahibi tarafından gerekli bilgiler eklenerek ilgili birime teslim edilir.
VEDOP’ta Vergi Beyannamesi Nasıl Gönderilir?
VEDOP’ta e-Beyanname gönderme işlemleri için sistemin bir parçası olan Dijital Vergi Dairesinin “e-Beyanname” ekranı kullanılabilir. Ayrıca vergi beyannamesi işlemlerini şifresiz yapmak için de aynı sistem üzerindeki “Hazır Beyan” ekranından faydalanılabilir.
VEDOP ile e-Beyanname Arasındaki Farklar Nelerdir?
e-Beyanname ile VEDOP farkı, bu sistemlerde yapılabilen işlemlerde ortaya çıkar. Beyanname gönderim süreci e-Beyanname sistemi üzerinden yapılırken takip ve sorgulama işlemleri VEDOP üzerinden yapılır.