Müşterilerinize e-Fatura kesin, iş ortaklarınızdan e-Fatura alın ve tüm süreci her an her yerden yönetin.
Başta fatura olmak üzere birçok resmi belge için elektronik sisteme geçildi. e-Belgelerden sonra mükelleflerin tuttuğu defterler de dijitale taşındı. Bu uygulamalardan biri de e-Envanter defteri. Mükelleflerin tuttuğu defterler e-Defter olarak dijital ortamda hazırlanabilirken envanter defterleri de sonradan bu sisteme dahil edildi. Peki, e-Envanter defterinin farkı ne ve e-Envanter defteri zorunlu mu?
e-Envanter Defteri Nedir?
e-Envanter defteri; işletmenin mal varlıklarının, stok giriş çıkışlarının, demirbaşlarının ve diğer varlıklarının dijital ortamda kaydedildiği defter sistemidir. Klasik envanter defterinin elektronik versiyonudur. e-Envanter defteri, 31 Aralık 2024 tarihli ve 32769 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 6) ile uygulamaya alınmıştır.
e-Envanter Defterinin Kapsamı ve Fiziki Defterden Farkları Nelerdir?
e-Envanter defterinin kapsamı fiziki defter ile aynıdır. Çünkü e-Envanter defteri, fiziki envanter defterinin dijital formatıdır. Aynı hukuki geçerliliğe sahip olması için kapsamı da aynı şekilde hazırlanmıştır. Biçim olarak fark ise birinin matbu, diğerinin XML formatında olmasıdır. e-Envanter defterinin başlıca bölümleri ve kapsamı şu şekildedir:
● Alacak ve borç listeleri
● Stok envanteri (mal ve ham madde listeleri)
● Kasa ve banka mevcudu
● Demirbaş envanteri
● Amortisman kayıtları ve değerleme işlemleri
Elektronik ve fiziki defter farkları, kullanım sürecinde ortaya çıkar. Fiziki defterde kayıtlar elle tutulurken e-Envanter defteri dijital sistemde kullanılır. Aynı şekilde saklama koşulları da fiziki ve dijital olarak farklı şekillerdedir. Kontrol, takip ve GİB’e raporlama süreçleri de iki defter formatında farklı işler. Özetle e-Envanter defterinin fiziki defterden en önemli farkı, daha kolay kullanılması ve çeşitli avantajlar sunmasıdır.
e-Envanter Defterinin Operasyonel ve Finansal Avantajları
e-Envanter defteri, avantajları olan bir uygulamadır ve bu avantajlar sayesinde mükellefler, zaman ve maliyet tasarrufu elde ederler. Hem operasyonel hem de finansal açıdan en önemli avantajlarından biri noter tasdiki sürecidir. Fiziki defterlerin notere tasdik ettirilmesi gerekirken e-Envanter defterinde buna gerek yoktur. Dolayısıyla noter masrafı da ortadan kalkmış olur.
e-Envanter defterinin operasyonel verimlilik sağlayan bir diğer avantajı da kullanım ve erişim kolaylığıdır. Mükellefler, GİB üzerinden veya özel entegratörler aracılığıyla bu hizmeti kolayca kullanabilirler. Tüm süreci dijital ekranda yönetme kolaylığına sahip olurlar. Ayrıca el ile hazırlanan fiziki defterlere nazaran hata riskinin azalması da önemli bir avantajdır.
Defter saklama ve ibraz etme süreçlerinde de e-Envanter defteri avantajlıdır. Bu defter elektronik ortamda arşivlenir, kaybolma ve zarar görme riski yoktur. Defteri saklamak için ekstra bir alan yaratmaya gerek kalmadığı için arşivleme maliyeti de düşüktür. Ayrıca e-Envanter defteri dijital sistem içerisinden ibraz edildiği için iş yükü de azalır.
e-Envanter Defteri Geçişinde Mevcut Durum (Zorunluluk ve İhtiyari Geçiş)
e-Envanter defteri için mükelleflere ihtiyari geçiş yani gönüllü kullanım hakkı tanınmıştır. 6 Sıra No’lu Tebliğ’in 3. maddesinde bu haktan bahsedilirken e-Envanter zorunluluğu ile ilgili de şu açıklama eklenmiştir:
● “Söz konusu mükellefler, edefter.gov.tr adresinde format ve standardı belirlenen defterlerden envanter defterini ihtiyari bir şekilde e-Defter olarak tutabilirler. Başkanlık faaliyet konusu, mükellefiyet süresi, vergi, şirket veya mükellefiyet türü, aktif büyüklüğü, öz sermaye büyüklüğü, brüt satış hasılatı ve sektör gibi kriterleri ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak edefter.gov.tr adresinde yayımlanacak duyuru ile envanter defterinin e-Defter olarak tutulmasına ilişkin zorunluluk getirmeye yetkilidir.”
Bu açıklamaya göre e-Defter mükellefleri, e-Envanter defterine geçmek zorunda değiller. Fakat GİB, gerekli gördüğü hallerde belirli sektörler veya mükellefler için e-Envanter defteri zorunluluğu getirebilir.
e-Envanter Defteri Sürecine Nasıl Hazırlanmak Gerekir?
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 13 Ekim 2025’te yayımlanan “e-Defter Uygulamasında Envanter Defteri Kullanımı Hakkında Duyuru”da mükelleflerin 1 Ocak 2026 itibarıyla e-Envanter defterini kullanabileceği açıklandı. Başvuru ise Dijital Vergi Dairesi’nde yer alan “Envanter Defteri Başvuru Dilekçesi” ile yapılacak.
Aynı duyuruda yer alan bazı detaylar, e-Envanter defteri hazırlık süreci ile ilgili de bilgiler içeriyor. Verilen bilgilere göre başvuruda bulunan mükelleflerin; envanter defterinin oluşturulması, imzalanması/onaylanması, envanter defteri ve ilgili berat dosyalarının e-Defter uygulamasına yüklenmesi işleminde kullanacakları uyumlu bir yazılıma sahip olmaları gerekli.
Ayrıca bu yazılımın, yevmiye ve kebir defterlerinin oluşturulmasında kullandıkları yazılım programı ile aynı olması gerektiği de duyuruda verilen bilgiler arasında. Yani hazırlık sürecinde teknik altyapı yeterliliği ve altyapı uyumluluğu sağlamak önemli. Dolayısıyla geçiş süreci için özel entegratör hizmeti almanın en pratik yöntemlerden biri olduğunu söylemek mümkün.
e-Envanter defteri hazırlık ve geçiş süreçleri QNB eSolutions ile kolaylaştırabilirsiniz. QNB eSolutions e-Defter ile envanter defterinizi de elektronik ortamda tutabilir, diğer e-Dönüşüm uygulamaları ile de dijital dönüşümün avantajlarından faydalanabilirsiniz.
Konu hakkındaki detayları, e-Envanter defteri ile ilgili sıkça sorulan soruları cevaplayarak verebiliriz.
e-Envanter defteri, e-Defter uygulamasının zorunlu bir parçası mıdır?
e-Envanter defteri, e-Defter uygulamasının bir parçasıdır, fakat zorunlu değildir.
İşletmeler e-Envanter defteri tutmaya ne zaman isteğe bağlı olarak başlayabilirler?
Mükellefler, 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren isteğe bağlı olarak e-Envanter defteri tutmaya başlayabilirler.
e-Envanter defterinin formatı GİB tarafından belirlenen XML şemasına uygun olmalı mıdır?
Evet, e-Envanter defterinin formatı GİB tarafından belirlenen XML şemasına ve diğer teknik detaylara uyumlu olmalıdır.
Halihazırda e-Defter mükellefi olanlar, kağıt envanter defterini tasdik ettirmeye devam edecek mi?
Kâğıt envanter defteri tutmaya devam edenler, tasdik işlemlerine de aynı şekilde devam edecek. e-Envanter defterine geçenler için onay süreçleri mali mühür ve e-İmza ile gerçekleşecek.