ESBİS (Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi) Nedir? Nasıl Kayıt Olunur?

Girişimcilik
09.05.2025 3 Dakika

Son Güncelleme Tarihi : 12.06.2025

ESBIS Nedir (648X324)

Türkiye’de aktif olarak hizmet veren esnaf ve sanatkarlar, resmi işlemlerini Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi (ESBİS) isimli dijital kanaldan gerçekleştiriyor. Ticaret Bakanlığı tarafından hizmete açılan bu sistemde kayıt altına alınan bilgiler sayesinde işletmeler birçok işlemi daha hızlı ve kolay bir şekilde yapıyor. Peki, tam olarak ESBİS nedir, kimler tarafından kullanılır ve ESBİS başvuru süreci nasıl ilerler?

ESBİS (Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi) Nedir?

ESBİS, esnaf ve sanatkarların sicil işlemleri ile Esnaf ve Sanatkarlar Odası gibi meslek kuruluşlarının faaliyetleriyle ilgili işlemlerin dijital ortamda yapılabilmesine imkan veren bir sistemdir. Bu sistem, esnaf ve sanatkarların sicil işlemlerinin elektronik ortamda yürütülmesini de içeren 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu’nun 2005 yılında yürürlüğe girmesiyle hizmete açıldı. Ticaret Bakanlığı kontrolündeki ESBİS sisteminin dijital olarak kullanılmaya başlanması ise 2007 yılında olmuştur.

ESBİS’in İşletmeler için Önemi

Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi, bakanlık ve meslek kuruluşlarının sunduğu desteklerden faydalanabilmek açısından önem taşır. Çünkü ESBİS’in kuruluş amaçları arasında esnaf ve sanatkarların politika üretmelerine ve strateji oluşturmalarına destek olmak da yer alır.

Tescil, tadil ve terkin işlemlerinin ESBİS üzerinden yapılması da bu sistemin işletmeler için önemli olmasını sağlar. Esnaf ve sanatkarlar; ticari faaliyete başlama (tescil), durum değiştirme (tadil) ve ticari faaliyeti bırakma (terkin) işlemlerini ESBİS üzerinden online olarak yapabilirler. 

Bunlarla birlikte ESBİS, üyelerine sicil işlemlerini kolaylaştırma ve bilgilere doğrudan erişim sağlayabilme gibi imkanlar da sunar. Devlet kurumları ise bu sistem üzerinden merkezi denetim sağlar. Bu doğrultuda sicil kayıtlarıyla ilgili tüm bilgi ve belgelerin dijital bir merkezde toplanmasının, işletmelerin iş akışları için önemli olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca ESBİS kullanmanın sunduğu avantajlar da bu önemi artıran detaylar olarak kabul edilebilir. 

ESBİS’e Kayıt Olmanın Sağladığı Avantajlar

ESBİS sistemine kayıt olmanın sağladığı en önemli avantaj zaman ve emek tasarrufudur. Normal şartlarda ilgili meslek kuruluşlarına ve devlet kurumlarına bizzat başvuru gerektiren işlemler, Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi ile dijitale taşınmış durumda. Bu sayede sicil işlemleri için çok fazla zaman harcamanıza ve yorulmanıza gerek kalmaz. ESBİS’in avantajlarını genel olarak şöyle sıralayabiliriz:

       Tescil, tadil ve terkin işlemlerini online olarak yapabilirsiniz.

       İşletmenize ait sicil bilgilerine hızlıca erişebilirsiniz.

       ESBİS üzerinden yayımlanan Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesi’ne anında ulaşabilirsiniz.

       Vergi, nüfus ve ikamet bilgileri doğrulama işlemlerini ek belgeler gerekmeden hızlıca tamamlayabilirsiniz.

       Sisteme e-Devlet üzerinden “Ticaret Bakanlığı / Esnaf ve Sanatkarlar Bilgi Sistemi (ESBİS) menüsünden kolayca giriş yapabilirsiniz.

       Açılan, kapanan, adres ve unvan değiştiren esnaf sayılarını il ve ilçe bazında raporlayabilirsiniz.

       Mesleklere ve meslek kuruluşlarına göre istatistiklere erişebilir, esnaf kuruluşlarının genel kurul bilgilerini ve seçim sonuçlarını görüntüleyebilirsiniz.

ESBİS’e Kimler Kaydolabilir?

Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi’ne, esnaf ve sanatkar statüsüne sahip tüm işletmeler kaydolabilir. ESBİS’e kayıtlı olup işlemleri bu sistem üzerinden yürüten kurumlar ise şu şekildedir:

       Esnaf ve sanatkar birlikleri

       Esnaf ve sanatkar odaları

       Esnaf ve sanatkar federasyonları

       Esnaf ve sanatkar konfederasyonları

       Ticaret Bakanlığı birimleri

       Sicil müdürlükleri

ESBİS Kaydı Nasıl Yapılır?

İşletmenizle ilgili ticaret sicil kaydı, ticari durum değişikliği, belge doğrulama gibi işlemleri dijital sistemden yapabilmek için ESBİS kaydı oluşturmanız gerekiyor. Bu süreçte gerekli bilgi ve belgeleri sağlayıp başvuru yaptıktan sonra Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi’ni kullanmaya başlayabilirsiniz. Şimdi, ESBİS başvurusu yapmak için izlemeniz gereken adımları özetleyelim.

Gerekli Belgeleri Hazırlayın

Her resmi kayıt işleminde olduğu gibi Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi kaydı için de bazı belgeleri temin etmeniz gerekiyor. Başvuru sürecinin aksamaması için bu belgelerin dijital dosyalarını önceden hazırlamanızda fayda var. ESBİS kaydı için gerekli belgeler arasında aşağıdakiler bulunur:

       Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı

       Vergi levhası

       İş yeri açma ve çalışma ruhsatı

       İmza sirküleri

       Ticaret sicil gazetesi

       Faaliyet gösterilen sektöre bağlı olarak değişen lisans, sertifika ve benzeri belgeler

İşletme tipi ve hizmet verdiğiniz alan doğrultusunda farklı belgeler talep edilebileceğini de unutmamalısınız.

ESBİS Sistemine Giriş Yapın

ESBİS’e kaydolmak için öncelikle sisteme giriş yapmalısınız. Sisteme giriş için ise e-Devlet şifresine ihtiyacınız var. Sisteme e-Devlet üzerindeki “Meslek Kuruluşları Girişi” sayfasından erişim sağlanıyor. Sisteme giriş yaptıktan sonra üyelik adımlarına geçebilirsiniz.

Üyelik Formunu Doldurun

ESBİS sisteminde karşınıza çıkan üyelik formunu güncel ve doğru bilgilerle eksiksiz bir şekilde doldurmalısınız. Formda sizden kimlik, iletişim, adres ve işletme temel gibi bilgiler talep edilir.

Belgelerinizi Sisteme Yükleyin

Üyelik formunu doldurduktan sonra belgelerinizi teslim etmelisiniz. Sistemde bulunan ilgili alanlara önceden dijital olarak hazırladığınız belgeleri yükledikten sonra başvurunuzu gönderebilirsiniz.

Onay Süreci

Sisteme girdiğiniz bilgiler ve yüklediğiniz belgeler, ilgili kurumlar ve kurum yetkilileri tarafından incelenir. Herhangi bir problem olmaması halinde başvurunuz onaylanır ve ESBİS’i kullanmaya başlayabilirsiniz.

ESBİS ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular

Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi hakkındaki genel bilgileri ve ESBİS’e kayıt olma sürecini anlattığımıza göre konu ile ilgili sıkça sorulan soruların cevaplarına geçebiliriz.

ESBİS'in Açılımı Nedir?

ESBİS’in açılımı Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi şeklindedir.

ESBİS Numarası Nedir?

ESBİS numarası, sisteme kaydolan esnaf ve sanatkarlara tanımlanan benzersiz bir numaradır. Bir çeşit kimlik numarası olarak kullanılan ESBİS numarası; işletmelerin ayırt edilmesini, ilgili işletmeye dair bilgi ve belgelere erişilmesini sağlar.

ESBİS Numarası Nasıl Sorgulanır?

ESBİS numarası sorgulama işlemi için sisteme giriş yapmak yeterlidir. Sistemde yer alan paneldeki üyelik bilgileri veya işletme bilgileri bölümünden ESBİS numarasına ulaşmak mümkündür.

ESBİS'e e-Devlet ile Giriş Yapılabiliyor Mu?

ESBİS’e e-Devlet ile giriş yapmak mümkündür. ESBİS, e-Devlet entegrasyonu ile çalışarak birçok bilgiyi sistemden otomatik olarak çekerken kullanıcıların da fazladan üyelik oluşturmadan sisteme girmelerini sağlar.

ESBİS Belge Doğrulama Nasıl Yapılır?

ESBİS belge doğrulama işlemi, sistemdeki “Belge Doğrulama” ekranından yapılır. Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, belge numarası ve güvenlik kodu girilerek belge doğrulama işlemi yapılabilir.

Paylaş

Gm Fin Qnb 25 00672 Dk Blog Banner 2 272X200
Ömür Boyu Ücretsiz ve Sınırsız e-Faturaya Geçin!

e-Faturalarınızı ömür boyu ücretsiz kesin.

Hemen Deneyin

İlginizi Çekebilir

Girişimcilik

Tüzel Kişi Nedir? (Gerçek Kişi ile Farkları)

Hukuk alanında tüzel ve gerçek olmak üzere iki farklı kişi tanımı yer alır. Özellikle ortaklı bir ticari kuruluş sahibi olma planı kuran girişimciler tarafından “tüzel kişi nedir?” sorusu sıklıkla gündeme gelir. Hukuki olarak bir ticari ya da sosyal kuruluşun hak ve sorumlulukları tüzel ve gerçek kişi ile birbirinden ayrılır. Bu kavramlar resmi evraklarda sıklıkla karşınıza çıkabilir. “Gerçek ve tüzel kişi ne demek?” diye merak edenlerdenseniz, yazının devamını okuyarak daha fazla bilgi sahibi olabilirsiniz.

17.10.2024 5 Dakika
2 34 Tuzel Kisi Nedir 200X200
Girişimcilik

İskonto Nedir? Nasıl Hesaplanır?

İndirim yapmak hemen her sektörde uygulanan bir satış ve pazarlama yöntemidir. Fakat bu indirimlere sadece satışta değil, işin muhasebe tarafında da dikkat etmeniz gerekir. Muhasebede iskonto olarak adlandırılan bu indirimleri doğru bir şekilde hesaplamalı ve faturalandırmalısınız. Peki tam olarak iskonto nedir ve iskonto nasıl hesaplanır?

29.08.2024 5 Dakika
Adsız (47) (1)
Girişimcilik

Ön Muhasebe Nedir? Neden Önemlidir?

Şirketinizin finansal durumunu takip etmek ve kontrol altında tutabilmek adına mali kayıtlara her zaman ihtiyacınız olur. Bununla birlikte vergilendirme gibi yasal süreçler için de mali kayıt tutmanız yani muhasebe yapmanız gerekir. Her ne kadar muhasebeciler muhasebe hizmeti veriyor olsa da şirket içi gelir gider kayıtları için bir ön muhasebe hizmetine ihtiyacınız vardır. Peki, tam olarak ön muhasebe nedir ve genel muhasebe ile farkları nelerdir?

03.09.2024 5 Dakika
Adsız (52) (1)
Girişimcilik

Anonim Şirket Nedir?

‘’Nasıl yeni bir şirket kurabilirim? Var olan şirketimi nasıl büyütebilirim?’’ gibi soruları merak ediyorsanız bu içerik tam size göre! Anonim Şirket Nedir? Anonim Şirket Özellikler Nelerdir? Anonim Şirket Nasıl Kurulur?” gibi soruları sizin için detaylı açıkladık.

14.10.2024 5 Dakika
1 1 Anonim Sirket Nedir 200X200 (1)

Sizi Arayalım

QNB eSolutions ürün ve hizmetleri ile ilgili her türlü talebiniz için bilgilerinizi bırakın biz sizi arayalım.

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“KVKK” veya “Kanun”) hükümleri gereği, veri sorumlusu sıfatını haiz QNB eSolutions Elektronik Ticaret ve Bilişim Hizmetleri A.Ş. (“QNB eSolutions” veya “Şirket”) tarafından Müşteri Kişisel Verilerin Korunmasına İlişkin Aydınlatma Metni ile bilgilendirildim. Şirketiniz ile paylaştığım tarafıma ait kimlik (ad-soyad, T.C. Kimlik numarası), iletişim (cep telefonu numarası, e-posta adresi) ve pazarlama verilerinin; Şirketiniz tarafından sunulan hizmetlere yönelik tanıtım, pazarlama, promosyon ve kampanya faaliyetlerinin planlanması/icrası olmak üzere sunulan hizmetlerden tarafımın faydalandırılması için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin yürütülmesi, işlem bilgileri, işlem hacmi, işlem adetleri vb. gibi bilgilerin QNB eSolutions tarafından pazarlama, hizmetlerin geliştirilmesi, müşterilerin ihtiyaçlarına odaklı hizmetlerin sunulması, hizmetlerin kalitesinin artırılması gibi amaçlarla kullanılması ve hizmet satışı, çapraz satış, ek kontör alınması aktivitelerinin yerine getirilmesi amacıyla işlenmesine ve ana hissedarınız ve QNB grup şirketlerine aktarılmasına ve bu çerçevede QNB eSolutions ile paylaşmış olduğum iletişim adreslerime QNB eSolutions tarafından ticari elektronik ileti (SMS, telefon araması, e-posta) gönderilmesine; 

Tebrikler!

Talebiniz tarafımıza ulaştı. En kısa sürede geri dönüş yapacağız.