Fatura İtiraz Süresi Ne Kadardır? Şirketler İçin Yasal Haklar ve Süreçler

E-Dönüşüm
29.08.2025 2 Dakika

Son Güncelleme Tarihi : 29.08.2025

Fatura İtiraz Süresi(648X324)

Fatura, mal ve hizmet satışlarını kayıt altına almak için zorunlu olarak düzenlenen bir resmi evraktır. Günümüzde dijital sistemler sayesinde hata oranı minimuma inmiş olsa da bazı durumlarda hatalı faturalar söz konusu olabilir. Bu durumda adına fatura kesilen mükellefin itiraz hakkı bulunur. Peki, fatura itiraz süresi kaç gündür ve faturaya itiraz nasıl yapılır?

Faturaya Kaç Gün İçinde İtiraz Edilir?

Kesilmiş bir faturaya tebliğ tarihinden itibaren 8 gün içinde itiraz edilebilir. Bu 8 günlük itiraz süresi; faturanın düzenlendiği veya gönderildiği değil, alıcıya ulaştığı tarihten itibaren başlar. e-Fatura söz konusu olduğunda faturayı düzenlendiği gün tebliğ etmek mümkündür, fakat posta yoluyla iletilen faturaların alıcıya ulaşması zaman alabilir. 

Fatura itirazı; faturanın yanlış kişi adına düzenlenmesi, yanlış tutar içermesi, ürün/hizmet bilgisinin hatalı olması, iletişim bilgilerinin hatalı yazılması, vergi hesaplamasında hata yapılması veya faturada bulunması zorunlu olan bilgilerin eksik olması gibi sebeplerden doğar. Alıcı, bu tür bir durumla karşılaşırsa 8 gün içinde itirazını iletir. Bu süre içerisinde itiraz edilmeyen faturalar kabul edilmiş sayılır ve resmileşir.

Fatura İtiraz Süresine İlişkin Yasal Düzenlemeler

Fatura itirazı yasal düzenlemesi, Türk Ticaret Kanunu kapsamında yapılmıştır. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 21. maddesinin 2. fıkrası şu şekildedir:

       “Bir fatura alan kişi aldığı tarihten itibaren sekiz gün içinde, faturanın içeriği hakkında bir itirazda bulunmamışsa bu içeriği kabul etmiş sayılır.”

 Fatura itiraz prosedürü için dikkate alınması gereken yasal düzenleme budur. Buna ek olarak fatura ile ilgili düzenleme ve içerik detayları, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun “Fatura ve Fatura Yerine Geçen Vesikalar” isimli ikinci bölümünde verilmiştir. İtiraz edilen faturaların yeniden düzenlenmesi sürecinde de bu yasal düzenlemedeki çerçeveye uymak gereklidir.

Fatura İtiraz Süreci ve İzlenecek Adımlar

Fatura itiraz süreci öncesindeki ilk adım, kesilen faturanın alındığı anda detaylı bir şekilde incelenmesi olmalıdır. Faturanın alıcı ve gönderici taraflarıyla birlikte tutarı, vergileri, ürün/hizmet miktarı, tarihi ve benzeri tüm bilgileri incelenmelidir. Olası bir yanlışlık veya eksiklik tespit edilmesi halinde 8 gün içinde itiraz edilmelidir. 

Kâğıt faturalar için itiraz süreci noter aracılığıyla, posta yoluyla, e-Posta ile veya KEP ile yürütülebilir. Hazırlanan fatura itiraz dilekçesinin karşı tarafa iletilmesiyle süreç tamamlanır. e-Fatura itirazında ise süreç farklıdır ve fatura türüne bağlı olarak farklı adımlar izlenir.

Adım adım e-Fatura itirazı şu şekildedir:

  1. e-İmzaya ait imzalama aracı bilgisayara takılır.
  2. Gelir İdaresi Başkanlığı e-Fatura İptal/İtiraz Portalı açılır.
  3. Doğrulama işlemi beklenir ve sisteme girilir.
  4. Fatura numarası, tarih, alıcı, satıcı, tutar gibi bilgiler eksiksiz doldurup “Talep Oluştur” butonuna tıklanır.
  5. Talebin e-İmza ile imzalanması beklenir ve işleme onay verilerek fatura itirazı iletilir.

GİB e-Fatura İptal/İtiraz Portalı sadece temel faturalara ve yolcu beraber türündeki faturalara itiraz edilebilir. Ticari e-Fatura itirazları, fatura itirazını kolaylaştıran bir dijital araç olan özel entegratör üzerinden ret yoluyla yapılır. Detaylı bilgiye "e-Fatura Nasıl İptal Edilir?" isimli blog yazımızdan ulaşabilirsiniz.

Fatura İtirazını Kolaylaştıran Dijital Araçlar

Fatura itirazı için dijital araçlar arasında özel entegratörler ve şirket içi geliştirilmiş e-Fatura yazılımları bulunur. e-Fatura kullanan şirketlerin GİB Portal dışında kullanabildikleri bu yöntemler, işleri önemli ölçüde kolaylaştırıp hızlandırır. Ayrıca ticari faturalara itiraz edebilmek için de özel entegratörlere ihtiyaç vardır. 

Özel entegratör üzerinden ret yoluyla ticari e-Fatura itirazı adımları şu şekildedir:

  1. Özel entegratör e-Fatura sistemine girilir.
  2. “Gelen faturalar” kısmından itiraz edilecek fatura bulunarak seçilir.
  3. Seçilen faturayla ilgili menü içerisinden “ret” butonuna tıklanır.
  4. Reddedilen fatura anında GİB sistemine ve göndericiye iletilir, fatura iptal edilir.

Fatura İtirazında Sık Yapılan Hatalar

Sıkça yapılan fatura itiraz hatalarının başında fatura kontrolünün hızlıca yapılmaması gelir. Alınan bir faturayı hemen kontrol etmek, olası hataları zamanında tespit etmeyi sağlar. Aksi durumda ise fatura kontrolü, yasal itiraz süresi içerisinde yapılamaz. Bu da faturaya itiraz etmeyi zorlaştırır.

Bir diğer hata, faturaya yasal itiraz süresi içerisinde itiraz etmemektir. Tebliğ tarihi itibarıyla 8 gün içinde itiraz edilmeyen faturalar geçerli sayılır. Fakat hatalı bir fatura geçerli sayıldıysa düzeltilmesi zor olabilir. Böyle bir durumda söz konusu fatura için iade faturası kesilmeli, ardından doğru faturanın düzenlenmesi gerekir. Bir diğer seçenek ise mahkeme ve noter üzerinden fatura itirazı yapmaktır. 

Fatura itiraz sürecindeki hatalardan biri de gayriresmi itirazlardır. İş ortakları arasındaki samimiyet doğrultusunda faturadaki hatalar telefonla veya mesajla bildirilebilir. Fakat bu olası bir hukuksal süreçte alıcının haklarını kaybetmesine neden olabilir. Aynı şekilde resmi bir itiraz olmamasına rağmen faturanın iptal edilip yeniden düzenlenmesi de satıcı mükellef için hukuki problemler doğurabilir. Bu nedenle fatura itirazlarının GİB veya özel entegratör üzerinden yapılması önemlidir.

QNB eSolutions e-Fatura sayesinde fatura süreçleri ile ilgili hataları minimuma indirebilir, fatura reddi ve diğer tüm fatura işlemlerini kolayca yapabilirsiniz.

Fatura İtirazı ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular

Gelen faturaya itiraz etme süreciyle ilgili detayların ardından konuyla ilgili sık sorulan sorulara cevap verebiliriz.

Fatura itirazı süresi geçerse ne olur? 

Fatura itirazı için yasal süre olan 8 günün geçmesinin ardından fatura kabul edilmiş sayılır ve kayıtlara geçer. İtiraz süresi geçmiş faturaların düzeltilmesi için noter itirazı veya ticaret mahkemesi kararı gerekir.

Fatura itiraz süresi kaç gündür?      

Türk Ticaret Kanununa göre fatura itiraz süresi, faturanın alıcıya ulaştığı günden itibaren 8 gündür.

Paylaş

Gm Fin Qnb 25 00672 Dk Blog Banner 2 272X200
Ömür Boyu Ücretsiz ve Sınırsız e-Faturaya Geçin!

e-Faturalarınızı ömür boyu ücretsiz kesin.

Hemen Deneyin

İlginizi Çekebilir

E-Dönüşüm

e-Belgelerde Karekod Kullanım Zorunluluğu

Gelir İdaresi Başkanlığı, e-Belge kullanımında yeni bir düzenlemeye gidildiğini duyurdu. Gelir İdaresi Başkanlığının belirlemiş olduğu standartlara göre düzenlemelerini yapmakla yükümlü olan e-Belge kullanıcıları için bu yazımızda e-Belgelerde Karekod Kullanım Zorunluluğu ve detaylarını ele aldık. Gelir İdaresi Başkanlığının yayınlamış olduğu düzenlemede ne gibi değişiklikler kullanıcıları bekliyor gelin yazımızda birlikte inceleyelim.

17.10.2023 5 Dakika
1 8 E Belgelerde Karekod Kullanim Zorunlulugu 200X200 (1)
E-Dönüşüm

Özel Entegratör Nedir? Ne İşe Yarar?

Özel entegratör kullanmak, e-Belge uygulamalarına geçtiğinizde Gelir İdaresi Başkanlığının (GİB) size sunduğu üç alternatiften biri. Diğer alternatiflerinizden biri GİB Portal’ı kullanmak, diğeri ise işletmenizde kendinize özel bir yazılım geliştirmek. GİB Portal’ın sınırlı özellikler sunması ve özel bir yazılım geliştirmenin yüksek maliyetlerinden dolayı ise özel entegratörler daha sık tercih ediliyor. Peki, bu özel entegratörler nasıl çalışıyor ve neler sunuyor?

27.08.2024 5 Dakika
Adsız (57) (1)
E-Dönüşüm

e-İmza Nedir? Ne İşe Yarar?

Elektronik imza, tıpkı ıslak imzalarda olduğu gibi imza sahiplerinin bir belgenin şartlarını onaylamasını veya kabul etmesini sağlar. Elektronik imza esas olarak, imzalayanın kimliğini doğrulamak ve belgenin bütünlüğünü onaylamak için teknolojinin kullanıldığı bir süreçtir.

27.08.2024 5 Dakika
Picture1
E-Dönüşüm

Mali Mühür Nedir? (Kimler Başvurabilir?)

Mali müşavirler, muhasebeciler, KOBİ’ler, işletme sahipleri, vergi mükellefleri ve sektör okuyucularının ilgilendiği kavramlardan biri de Mali Mühür terimidir. "Siz de Mali Mühür nedir?” ve “Mali Mühür kimler tarafından temin edilebilir?” gibi soruların cevaplarını arıyorsanız bilmeniz gereken tüm detayları yazımızda inceleyebilirsiniz.

15.10.2024 5 Dakika
2 25 Mali Muhur Nedir 200X200

Sizi Arayalım

QNB eSolutions ürün ve hizmetleri ile ilgili her türlü talebiniz için bilgilerinizi bırakın biz sizi arayalım.

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“KVKK” veya “Kanun”) hükümleri gereği, veri sorumlusu sıfatını haiz QNB eSolutions Elektronik Ticaret ve Bilişim Hizmetleri A.Ş. (“QNB eSolutions” veya “Şirket”) tarafından Müşteri Kişisel Verilerin Korunmasına İlişkin Aydınlatma Metni ile bilgilendirildim. Şirketiniz ile paylaştığım tarafıma ait kimlik (ad-soyad, T.C. Kimlik numarası), iletişim (cep telefonu numarası, e-posta adresi) ve pazarlama verilerinin; Şirketiniz tarafından sunulan hizmetlere yönelik tanıtım, pazarlama, promosyon ve kampanya faaliyetlerinin planlanması/icrası olmak üzere sunulan hizmetlerden tarafımın faydalandırılması için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin yürütülmesi, işlem bilgileri, işlem hacmi, işlem adetleri vb. gibi bilgilerin QNB eSolutions tarafından pazarlama, hizmetlerin geliştirilmesi, müşterilerin ihtiyaçlarına odaklı hizmetlerin sunulması, hizmetlerin kalitesinin artırılması gibi amaçlarla kullanılması ve hizmet satışı, çapraz satış, ek kontör alınması aktivitelerinin yerine getirilmesi amacıyla işlenmesine ve ana hissedarınız ve QNB grup şirketlerine aktarılmasına ve bu çerçevede QNB eSolutions ile paylaşmış olduğum iletişim adreslerime QNB eSolutions tarafından ticari elektronik ileti (SMS, telefon araması, e-posta) gönderilmesine; 

Tebrikler!

Talebiniz tarafımıza ulaştı. En kısa sürede geri dönüş yapacağız.